DESPRE ISTORIA KARTINGULUI LA GALAȚI, CU DL prof. Cătălin Fetecău

DESPRE ISTORIA KARTINGULUI LA GALAȚI, CU DL prof. Cătălin Fetecău

Dacă ar fi să pună cineva pe hârtie istoria recentă a orașului Galați, cu siguranță ar trebui să dedice un capitol întreg kartingului. Încă de la sfârșitul anilor ’60, începutul anilor ’70, s-a conturat în Galați un club de karting foarte puternic, susținut de existența kartodromului din apropierea liniilor de cale ferată de la Grădina Publică, un circuit modern la acea vreme. Acesta a aparținut Liceului de Transporturi Auto “Traian Vuia”, iar acum aparține unei entități private. Kartodromul din Galați este acum “uitat”, a mai fost folosit o vreme ca poligon pentru școlile auto, iar ca să poată găzdui din nou astfel de competiții. ar avea nevoie de renovare și modernizare. 

Tradiția kartingului în orașul nostru s-a construit în jurul acestui kartodrom, foarte apreciat încă de la începuturile sale, care a găzduit la scurt timp de la înființare competiții naționale de karting încărcate de emoție și pasiune, la care participau sportivi adolescenți din Polonia, Cehia și din alte țări socialiste. Revista “Autoturism” anunța în iunie 1979: „Galațiul a debutat în Campionatul de karting cu o frumoasă pistă de karting la prima etapă a Campionatului republican de viteză pe circuit. La concurs au participat 88 de concurenți din majoritatea asociațiilor și cluburilor sportive cu profil de karting.” 

În 1980, kartodromul de la Galați a găzduit Cupa de toamnă dar și prima etapă a Campionatului Național din acel an. Au urmat numeroase competiții de viteză și anduranță dar și participări ale echipelor gălățene la competiții din țară și alte state socialiste la acea vreme. Istoria kartingului gălățean s-a încheiat în jurul anilor ’90, în glorie. Tot revista “Autoturism” anunța că piloții de karting ai echipei Danubius Galați au devenit, în 1989, campioni republicani atât la viteză pe circuit cât și la anduranță și au câștigat alte trei titluri individuale, numindu-i o împlinire a “eforturilor ce s-au făcut la Galați pentru a se construi un kartodrom și pentru a se pune bazele unei activități serioase pentru kartingul de performanță”. 

Dacă sunteți curioși să aflați mai multe despre această tradiție uitată a Galațiului, site-ul Centrului de Excelență pentru procesarea polimerilor (ce-pp.ugal.ro), din cadrul Facultății de Inginerie (Universitatea Dunărea de Jos Galați) găzduiește, într-o secțiune dedicată kartingului, o impresionantă colecție de articole vechi, puse laolaltă de pilotul Iulian Croitoru, un împătimit al automobilismului, accesibile sub forma a două clipuri video.

Care este legătura dintre Facultatea de Inginerie și karting dar și cum s-a conturat ideea unui un proiect prin care se dorește transformarea acestei tradiții într-un spațiu de educație alternativă pentru elevii din Galați, am aflat stând de vorbă cu unul din mentorii proiectului, profesorul Cătălin Fetecău, preşedintele Senatului Universității “Dunărea de Jos”. 

FCG: De unde a plecat interesul dumneavoastră pentru acest sport?

C.F.: Primele gânduri legate de reluarea tradiției kartingului în Galați au venit o dată cu înființarea, în cadrul Facultății de Inginerie, a specializării Autovehicule Rutiere. Asta s-a întâmplat în anul 2011. Ne-am dat seama, în timp, că studenții care urmau această specializare aveau nevoie să fie implicați într-un club de karting, alături de elevi de la licee de profil. Abia în anul 2017 am început să construim, concret, în jurul ideii înființării unui astfel de club la Universitate, constatând că sunt studenți pasionați de construcția unor astfel de vehicule, de motoare termice, studenți de la Tehnologia Construcțiilor de Mașini și de la Autovehicule Rutiere. În același an am format o echipă, pe care am numit-o Danube Pistons, alcătuită din cinci studenți pasionați de karting – Cristian Lefter (anul II, Tehnologia Construcțiilor de Mașini) – pilotul principal, Liviu Stoenescu (anul IV, Autovehicule Rutiere), Cătălin Boboc (anul IV, Inginerie Electrică), Cătălina Ramona Comșa (anul III, Inginerie Economică) și Mădălina Carp (anul III, Engleză-Franceză) și am achiziționat piesele pentru construcția unui kart de competiții. 

Un an mai târziu, în 2018, am organizat prima competiție de karting la Galați, concursul franco-român de inginerie Challenge Kart Low Cost, desfășurat la Liceul Auto ”Aurel Vlaicu”. Au participat echipe de elită din centre universitare care au specializarea aceasta de Autovehicule Rutiere din Craiova și Pitești, de la Politehnica București și Institutul Superior de Automobile și Transporturi (ISAT) din Nevers, secție a prestigioasei Universități din Burgundia. Competiția a fost un succes pentru noi, pentru că, deși echipa noastră, Danube Pistons, era la prima participare, după numai un an de experiență acumulată, a câștigat locul 3, prin munca studentului de la TCM, Cristian Lefter, pilot principat, alături de implicarea întregii echipe. Un loc meritoriu, într-o competiție foarte grea, concurând cu echipaje ale facultăților de profil mai sus menționate, competitori foarte buni, cu foarte multă experiență. Concursul a constat într-o probă teoretică – prezentarea proiectului kartului și justificarea unui buget redus în care trebuia să ne încadrăm pentru confecționarea kart-ului. Am avut sponsori, cărora aș vrea să le mulțumesc și cu ocazia asta, APAN, S.F. Tex, Ivas, Criomec SA, și Asociația Absolvenților Facultății de Mecanică.

FCG: Ce a urmat după această competiție? Cum ați dus proiectul mai departe?

C.F.: După această competiție, am încercat să punem bazele acestui club de karting, care urma să fie un spațiu în care studenți și elevi, împreună, să monteze, să demonteze astfel de karturi, să propună îmbunătățiri. Spațiul ar fi trebuit să fie dotat corespunzător, cu trusele de scule necesare desfășurării activității practice, și să reprezinte un loc prietenos și modern în care să aibă loc colaborări între elevi și studenți și să se închege niște echipe de lucru. Așa ar fi arătat, în viziunea noastră, acest club. Am constatat, între timp, că nu avem condițiile legislative și nici financiare care să ne permită înființarea unui astfel de club de karting la Universitatea “Dunărea de Jos”, din Galați.

FCG: Fundația Comunitară Galați a aflat despre ideea a reaprinde scânteia pasiunii pentru karting și despre dorința de a oferi această oportunitate elevilor și studenților din Galați. Astfel, am identificat un scop comun cu cel al programului Științescu – nevoia de a educa altfel și a acționa înspre zona de tehnologie eficientă și sustenabilă. În această ediție a programului Științescu vom include proiecte ca cel pe care îl descrieți, care să încurajeze pactul verde (un angajament la nivel european, de a reduce emisiile, de a încuraja economia verde, circulară, energiile regenerabile verzi, mobilitate smart, sustenabilă) și să readucă, în același timp, o tematică interesantă, distractivă în Galați, care să reunească pasionații de proiecte do-it-yourself, de electronică, mecanică și energii regenerabile prin construcția unor karturi verzi.

Cum vedeți implicarea dumneavoastră în inițiativa Fundației Comunitare Galați?

C.F.: Îmbrățișez programul Științescu de când am avut ocazia să jurizez proiectele din ediția a doua. Rezultatele lor au fost fantastice și am avut ocazia să le vedem și în cadrul a unei transmisii live în ianuarie 2021, chiar din cadrul Centrului de Excelență pentru procesarea polimerilor, cât și în persoană la Noaptea Cercetătorilor Europeni, organizată de UDJG în parteneriat cu Fundația în data de 24 septembrie. 

Așadar, fără îndoială, mă voi implica în mentorarea unui astfel de concept care să cuprindă din liceele gălățene interesate, în echipe mixte în care să participe și studenți de la Facultatea de Inginerie, în calitate de mentori. 

Am participat la o întâlnire consultativă organizată de către Fundația Comunitară Galați alături de reprezentanți ai Liceului Auto ”Traian Vuia”, ai Liceului cu Program Sportiv și din partea Criomec. La această întâlnire am identificat atât resurse umane (mentori, specialiști), cât și spații disponibile pentru construcția acestor karturi. Sunt multe resurse în comunitate pe care dorim să le accesăm, atât la nivel de know-how, cât și interes din partea companiilor, e nevoie de toți pentru a mișca un astfel de proiect. 

În acest moment Liceul Auto “Traian Vuia” deține un kart de agrement, LVA are un astfel de kart, iar Facultatea de Inginerie are două deja construite și încă trei în lucru. 

Aș vrea să menționez că o componentă importantă a proiectului, așa cum arată el acum, este adaptarea activității la noile realități ale anilor 2020, să contribuim prin acțiuni timpurii asupra schimbărilor climatice. Susținem construcția unor karturi electrice, sustenabile. 

FCG: În încheiere, spuneți-ne, în calitate de mentor pentru un astfel de proiect, cum credeți că i-ar ajuta pe elevii din Galați implicarea într-o astfel de activitate extrașcolară?

C.F.: Impactul construcției de karturi în dezvoltarea elevilor este vizibil pe mai multe planuri: în primul rând, ei pot vedea dacă pentru ei kartingul este o pasiune și vor să dedice timp și muncă în acest sport, sau rămâne doar o modalitate de a-și petrece timpul liber. De asemenea, proiectul le oferă posibilitatea să se afle în fața unui lucru practic, a unui proiect pe care îl pot duce sau nu la capăt. Apoi, își pot proba capacitatea de a lucra în echipă, își pot dezvolta aceste competențe orizontale, își testează inventivitatea, ingeniozitatea și creativitatea, competențe pe care școala tradițională nu le valorifică îndeajuns. Își pot dezvolta nivelul de responsabilitate într-o situație de muncă în echipă, își testează curajul de a-și asuma anumite decizii și solidaritatea de care pot da dovadă.  În competiții, o echipă unită, pregătită, care știe să intervină rapid, face diferența între o prestație acceptabilă și una de podium.

Niciun comentariu

Postează.